بزرگنمایی:
حمید بادامینجات در پاسخ به اظهارات مدیرکل اواقف و امور خیریه استان و یک فعال حوزه وقف، ضعف عملکرد مدیریتی به ویژه در نحوه نگهداری آرامستان، بهداشت و ارائه خدمات مناسب اشاره داشته که محل سؤال و مطالبه شهروندان بوده و به اعضای شورای شهر همدان به عنوان نمایندگان مردم انتقال داده شده که موظف به پیگیری این مهم هستند.
به گزارش همدان خبر، حمید بادامینجات عضو شورای شهر همدان
که طی گفتوگویی نسبت به مدیریت باغ بهشت همدان نقد داشت با موضع اداره کل اوقاف و
امور خیریه استان همدان مواجه شد که به منظور تنویر افکار عمومی، جلوگیری از تشویش
اذهان عمومی و شفافسازی برخی قوانین جوابیهای را به دفاتر خبرگزاریها و رسانهها
برای مصاحبه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با عنوان تیتر "باغ بهشت
همدان موقوفه بوده و مدیریت آن به عهده اوقاف است" و مباحث مطرح شده در قالب یک
فعال وقف با عنوان تیتر "مجاهدان خاموش آرامستان همدان بیادعا مشغول انجام
وظیفه هستند" ارسال کرده است که مشروح این جوابیه را در ادامه میخوانید:
طبق قانون نظارت بر روند امور آرامستانها جزو اختیارات اصلی
شورای شهر است و تمام دستگاهها موظفند بر اساس اختیارات شوراها، مصوبات شوراها را
اجرا کنند.
بر اساس بند 2 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای
اسلامی کشور با عنوان «بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی،
فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای
اصلاحی و راهحلهای کاربردی در این زمینه جهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات
مسئول ذیربط»، تأکید بر ورود جدی شوراها به مسائل مختلف شهری اشاره شده است.
به استناد بند 21 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب
شوراهای اسلامی کشور؛ «نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل انبار
مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر» هم جزو وظایف اصلی شوراهاست.
شوراها بر اساس اصل 103 قانون اساسی و همچنین ماده 103 و
ماده 104 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، این اختیار را
دارند که نسبت به عملکرد تمامی دستگاههای اجرایی در حوزههای شهری، نظارت داشته
باشند و آنان نیز موظف و مکلفند تا مصوبات شورا را اجرایی کنند.
شورای اسلامی شهر در حیطه وظایف خود، چه مدیریت آرامستان در
دست شهرداری و چه اوقاف و امور خیریه استان همدان باشد، میتواند نظارت عالیه خود
را داشته باشد زیرا بهعنوان نماینده مردم در شورای شهر خدمت میکنیم و قطعاً شورای
شهرداری نیستیم!
در زمینه چرایی ورود شوراها در حوزه نظارتی مدیریت مجموعه
باغ بهشت همدان باید گفت که بر اساس مباحث مطرح شده دقیقاً این مهم جزو وظایف اصلی
شوراهای اسلامی شهر است که از این موضع، کوتاه نخواهیم آمد.
ضعف عملکرد مدیریتی بهویژه در نحوه نگهداری آرامستان،
بهداشت، ارائه خدمات مناسب، محوطهسازی و ساماندهی فضای سبز و آبیاری آن، پارکینگ،
اصلاح معابر، مناسبسازی مسیر ورودی و خروجی، کنترل رعایت سطح در ساخت مقبره،
شناسایی قبور اموات و سرویس بهداشتی، محل سؤال و مطالبه شهروندان بوده است که به
اعضای شورای شهر همدان بهعنوان نمایندگان مردم انتقال دادهاند و موظفیم این مهم
را پیگیری کنیم.
پاسخ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و طرح مسائل مختلف دیگر
در قالب فعال وقف، درست نیست و این مهم صحیح نیست که تلاش کارگران و کارمندان باغ
بهشت همدان را در قیاس با نقد شورای شهر نسبت به مدیریت این ارگان، قرار دهند.
ما به هیچ عنوان نسبت به تلاش کارکنان باغ بهشت، کملطفی
نکردهایم و همواره مدیون زحمات
آنان خواهیم بود، بهویژه در شرایط حال حاضر و درگیری دنیا با بیماری کرونا،
قدردان همت بیدریغ آنان در کنار کادر درمان بودیم و خواهیم بود؛ تأکید میکنم که
نقد ما در حوزه مدیریتی است، نه نقد کارکنان باغ بهشت!
اگر مدیران مجموعه اوقاف و امور خیریه استان همدان قصد دارند
در قالب بازی رسانهای، این نقدهای مدیریتی را به سمتوسوی مظلومنمایی برای
کارکنان داشته باشند، این مهم کاملاً منسوخ شده است.
از آنجایی که به لحاظ قانونی، وظیفه مدیریت و نگهداری
آرامستانها برای مجموعه اوقاف و امور خیریه، تعریف نشده است، طبیعتاً امکانات و
تخصصهای لازم برای امور مدیریتی آن نیز وجود ندارد در حالی که بر اساس قانون، این
وظیفه برای شهرداریها تعریف شده است.
سازمان آرامستانها در ساختار تشکیلاتی شهرداریها همراه با
تجهیزات و بودجه مشخص تعریف شده است، همچنین نگاه درآمدی در مدیریتشهری در این
مناطق وجود ندارد؛ از اینرو اگر درآمد هم کفاف ندهد، باید از طریق درآمد و عوارض
شهر در آنجا هزینه کنند و کل شهر به صورت واحد دیده میشوند.
مسئله اینجاست که اوقاف و امور خیریه استان همدان صرفاً از
درآمد حاصل از باغ بهشت همدان برای آن محل، هزینه میکند و این درآمد که به اذعان
مدیران مجموعه اوقاف، پاسخگوی نیاز باغ بهشت نیست و طبیعتاً اوقاف برای نگهداری این
مجموعه باید هزینههای آن را از فروش قبور تامین کند؛ در صورتیکه شهرداریها میتوانند
همانند سازمانهای زیرمجموعه خود، از محل ردیفهای ماده 16 کمک سازمان آرامستانهای
شهرداری باشند.
شورای شهر میتواند حوزه نظارتی خود را دنبال کند و شهرداریها
هم مستند به بند 13 ماده 55 قانون شهرداریها باید نسبت به «ایجاد غسالخانه و
گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها» اقدام کنند.
در حال حاضر اوقاف ادعا دارد که زمین باغ بهشت، وقفی است و
به لحاظ قانونی هم این مهم را اثبات کرده است، این مهم مسئله کاملاً حقوقی محسوب میشود که شهرداری همدان، آن را از طریق قانون
دنبال میکند؛ اما در این حوزه که مدیریت آرامستان برعهده چه دستگاه اجرایی باشد
موضوع کاملاً واضح و روشن است، این اقدامات به مانند این است که یک بیمارستان یا
مدرسه وقفی داشته باشیم و اوقاف بدون نظارت و مدیریت آموزشوپرورش یا وزارت بهداشت
و درمان آن را مدیریت کند.
در مجموع بحث نظارت و مدیریت هر مکان موقوفه که در حوزه اختیارات
مجموعه اوقاف و امور خیریه نباشد، حتماً با مراجع قانونی آن خواهد بود؛ همانطور که
در مدارس و امور درمانی، وزارت آموزشوپرورش و بهداشت ورود پیدا میکند؛ در حوزه
آرامستان نیز باید شهرداری امور آن منطقه را دست گیرد.
موضعگیری و سختگیری شدید اوقاف نسبت به این مسائل، جای
تعجب و سوال دارد که پیشنهاد دارم ماده 7 آییننامه اجرایی قانون تشکیلات و
اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و ماده 5 قانون تشکیلات و اختیارات
سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مطالعه شود.
بر اساس قوانین این مجموعه، «انجام امور مربوط به گورستانهای
متروکه موقوفهای که متولی معین ندارند و اتخاذ تصمیم لازم در مورد آنها» بر عهده
اوقاف است نه آنکه این مناطق فعال باشند و دفن اموات در آن محل صورت میگیرد. در
صورت بند قانونی دیگر مبنی بر اینکه وظیفه مدیریت آرامستان موقوفه برعهده اوقاف
است، خواهشمندیم که به شورای شهر ارائه شود.
در حال حاضر وقفی بودن زمین، مطرح نیست؛ مسأله اصلی این است
که اوقاف با شهرداری هماهنگ نیست، نظارت مدیریتشهری را قبول نمیکند و اجازه ورود
به آن منطقه شهری را به شهرداری نمیدهد.
متأسفانه اداره اوقاف و امور خیریه همدان با عدول از قوانین،
بدون اخذ مجوزهای لازم از شهرداری نسبت به احداث ابنیه مورد نیاز و توسعه و ایجاد
معابر داخلی و تهیه وسایل حمل اموات اقدام کرده و از هر گونه دخالت شهرداری با
استناد به موقوفه بودن محل، جلوگیری میکند.
مجموعه اوقاف و امور خیریه، فرای اختیارات خود در حوزه باغ
بهشت همدان عمل میکند و معتقدیم بر اساس بند 21 ماده 80 قانون شوراها، میتوانیم
نظارت کنیم و باید نظارت کنیم، حتی اگر مدیریت دست کسی دیگر باشد، باید نظارت
داشته باشیم.
مجدد تأکید داریم بنا به حکم دستگاه قضایی، اراضی باغ بهشت
همدان در هر صورت بهعنوان اوقافی شکل گرفتهاند؛ اما معتقدیم مدیریت آرامستان شهر
همدان نیازمند مدیریت واحدی است که بر اساس قانون، شهرداری همدان باید آن را مدیریت
کند.
تمامی بندهای قانونی فوقالذکر بر شورای شهر، اجازه نظارت و
مدیریت را ثابت میکند؛ از اینرو دستگاههای اجرایی و مدیران ارشد استانی باید
نسبت به این مسأله حساس باشند تا واگذاری تولیت و برگشتن اداره امور باغ بهشت به
شهرداری همدان صورت پذیرد.
انتهای پیام/