بزرگنمایی:
حدودا ۱۹ درصد از سهم سپردههای بانکی در بین بانکهای عضو کمیسیون متعلق به بانک ملی است.
سهم 19 درصدی بانک ملی از سپردههای بانکی استان همدان
بانکها به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی، نقش انکارناپذیری در رشد و ارتقای هر جامعهای دارند و بانک ملی ایران با تکیه بر 93 سال قدمت و خدمت در عرصه بانکداری کشور، همواره همراه سیاستهای کلان و همسو با برنامههای اقتصادی دولت فعالیت کرده و به عنوان یک بانک دولتی، نگاه ویژهای به فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در راستای توسعه و شکوفایی کشور دارد و بانک ملی ایران به لحاظ قدمت، اعتبار و شناخته شدگی میان مردم سرآمد است و این برای یک بانک سرمایه بسیار ارزشمندی محسوب میشود.
رییس امور شعب بانک ملی استان همدان گفت: حدودا 19 درصد از سهم سپردههای بانکی در بین بانکهای عضو کمیسیون متعلق به بانک ملی است.
محمد طوماسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک ملی بیشترین سهم را در سیستم بانکی استان دارد، افزود: تا پایان مهر ماه امسال 600/56 میلیارد ریال منابع بوده است که با تلاش همکاران و اعتمادی که به بانک ملی وجود دارد این منابع جذب شده و امیدواریم که در راستای اهداف و برنامه ها و تکالیفی که در حوزه اشتغال و اولویتهایی که در سیستم اقتصادی استان نقش دارند به کار بگیریم.
وی با اشاره به برخی از تکالیف اجتماعی بانک ملی نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر، ساخت دو باب مدرسه، ساخت یک باب درمانگاه در کبودراهنگ، اهدای یک دستگاه پلاسما فریز برای بیماران دیالیزی بیمارستان سینا وهمچنین یک باب منزل مسکونی برای یکی از معلولین در راستای تکالیف اجتماعی خریداری شده است.
ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای بیماران MS
طوماسی از ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای بیماران MS خبر داد و تصریح کرد: امسال 50 نفر از بیماران مبتلا به ام اس که برای تهیه داروهای خود دچار مشکل بودند، به صورت ویژه جهت دریافت تسهیلات معرفی شدهاند.
وی در ادامه با اشاره به خدمات متنوع بانک ملی، افزود: سامانه "بام" ، به روزترین سامانه بانکداری اینترنتی و اپلیکیشن "بله" که تنها پیام رسان اجتماعی که ارایه دهنده خدمات بانکی است و اپلیکیشن "ایوا" که خدمات متنوع غیر حضوری مثل افتتاح حساب غیر حضوری و گواهی امضای الکترونیکی و پرداخت تسهیلات غیر حضوری ، ارائه خدمات بانک کارگشائی غیرحضوری و غیره را می توان ازطریق آن انجام داد که از افتخارات بانک ملی ایران محسوب می شود.
دستگاه کیوسک صدور کارت هدیه خدمت جدید بانک ملی
رئیس شورای عالی بانک های استان خاطر نشان ساخت : بسیاری از خدمات بانک ملی غیر حضوری صورت میگیرد و دستگاههای کیوسک صدور کارت هدیه خدمت جدیدی است که توسط بانک ملی ارایه شده و همچنین دستگاه های VTM بانک ملی علاوه بر انجام کلیه خدمات خودپردازها ، افتتاح حساب ، صدور آنی ملی کارت و واریز وجوه نقد را نیز برای مشتریان انجام میدهد.
طوماسی با بیان اینکه 50 شعبه، 4 باجه و دو گیشه و یک شعبه بانک کارگشائی در حال حاضر در استان در حال خدمت رسانی هستند، افزود: بانک آفیسر نیز خدمت دیگری است که برای مشتریان خاص و ویژه ارایه شده که بر بستر پیام رسان بله و بصورت 24 ساعته و غیرحضوری ارائه خدمات صورت می گیرد.
وی در پاسخ به وضعیت مغایرت های موجود در اطلاعات حساب های مشتریان اظهار داشت: با توجه به قدمت بانک ملی و تعداد بسیار زیاد حساب ها در این بانک و الزامات بانک مرکزی مبنی بر اختصاص کد شهاب ، با تلاشهای فراوان همکاران بسیاری از مغایرت ها رفع شده و مشتریان بدون وقفه درحال دریافت خدمات هستند.
پرداخت 33 درصد تسهیلات قرضالحسنه ازدواج استان همدان
رییس امور شعب بانک ملی استان، با اشاره به تاثیر گذاری بانک ملی در سیستم اقتصادی، گفت : درمیان بانک های استان ، 33 درصد از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استان را فقط بانک ملی پرداخت کرده است.
طوماسی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تسهیلات پرداخت شده از طریق بانک ملی، خاطر نشان ساخت: تسهیلات متعددی در قالب وام ازدواج، کرونا ، ودیعه مسکن ، بهسازی مسکن روستائی ، کمیته امداد ، بهزیستی ، اشتغال ، رونق تولید و غیره پرداخت کرده ایم که تا کنون به 790 نفر در استان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده و منتظر سهمیه جدید هستیم.
وی افزود: بیشترین تسهیلات برای آسیب دیدگان از کرونا به مشاغل خدماتی و رستورانها و مراکز گردشگری و دیگر صنوف پرداخت شده است.
در کانون جوانهها، خدمات در قالب اپلیکیشن "هب" ارایه می شود
طوماسی به دیگر خدمات بانک ملی اشاره کرد و گفت : یکی دیگر از خدمات ارایه خدمات در قالب کانون جوانه ها، برای افراد زیر 18 سال است که قبل از آن برای صدور کارت برای این افراد مشکل داشتیم.
وی با بیان اینکه در کانون جوانهها طبق آخرین آمار 111 هزار 737 نفر عضو داریم، افزود: در کانون جوانهها، خدماتی در قالب اپلیکیشن "هب" ارایه می شود که هدف اصلی شناساندن مفاهیم بانکی و مدیریت مالی و آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم اقتصادی و بانکی است.
طوماسی کانون جوانه های بانک ملی را محلی برای ارائه آموزشهای اقتصادی به نوجوانان دانست و اظهار داشت: کانون جوانه ها به خوبی توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبانش پیدا کند و افراد دارای سایت اختصاصی هستند و در آنجا می توانند در جشنواره ها و مسابقات شرکت کنند واز اهدای جوایز برخوردار و انواع بازیهای کامپیوتری با مفاهیم کسب و کارآشنا شده و با کسب امتیاز از تسهیلات خرید دوچرخه و کامپیوتر وغیره بهره مند شوند.
کمترین معوقات بانک ملی در مقایسه با سایر بانکها
وی افزود: بانک ملی در مقایسه با دیگر بانکها کمترین معوقات را دارد. طوماسی میزان معوقات بانک ملی را 925 میلیارد ریال اعلام کرد و یاد آور شد: با توجه به معوقات 37 هزار میلیارد ریال نیز مصارف ما بوده و شاخص NPL ، نسبت مصارف به معوقات 2/2 است و طبق استانداردهای مالی دارای وضعیت مطلوبی میباشد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به منابعی که در دست ماست باید هدفمند هزینه کنیم، تصریح کرد: وامهایی که برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی پرداخت می شود در ابتدا باید فرد متقاضی ، آورده داشته باشد و تولید کنندگان باید طبق الزامات یکسری مدارک و اسناد ارایه دهند که ظرفیت تولید با تسهیلات در خواست شده توازن داشته باشد.
طوماسی در ادامه یاد آور شد: بیش از 50 درصد خدماتی که بانک ملی به مشتریان می دهد هیچ منافعی برای بانک ندارد و فقط خدمات بر اساس تکالیف اجتماعی بوده و حتی کارمزدی که دریافت می کنیم در مقابل خدماتی که ارایه می شود، ناچیزاست.
رییس کمیسیون بانکهای استان با اشاره به نرخ سود بانکها و رقابت بین آنها نیز گفت: نرخ سود را بانک مرکزی هر ساله تعیین میکند و ما باید با این نرخ اعلام شده سپرده جذب کنیم و رقابت در بین بانکها یک رقابت ناسالم ونابرابر است و برخی از بانکها متاسفانه نرخ سود اعلام شده از بانک مرکزی را رعایت نمی کنند و در عین حال بنگاه داری می کنند.
معضل جدی بانک ملی کمبود نیرو و مسن بون کارمندان بانک
طوماسی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود نیرو در بانک ها اشاره کرد و افزود: بانک های دولتی چندین سال است که جذب نیرو نداشته اند و از سوی دیگر با قانون بازنشستگی پیش از موعد، قشر عظیمی از کارکنان بانک ها در چند سال اخیر بازنشسته شده اند و هیچ نیروی جدیدی جایگزین این افراد نشده است و وظایف این کارکنان بازنشسته به سایر افراد مشغول به کار در داخل شعبه منتقل شده و فشار کاری سایر کارمندهای شاغل شدیدا افزایش یافته است و این امر باعث نارضایتی کارمندان و در نتیجه تاثیرمنفی بر عملکرد کارمندان و بعضاً برخورد نامناسب با مشتریان شده است.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت: بانک ملی ایران نسبت به بخش تولید نگاه ویژهای دارد و امیدواریم بتوانیم تاثیرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشیم.
طوماسی در پایان متذکر شد: با توجه به اینکه منابع بانکی محدود است و تعداد زیادی از افراد متقاضی تسهیلات هستند، بنابراین کنترل و جلوگیری از انحراف منابع جز الزامات بانکی است و منابع باید در جهت مشخص شده صرف شود تا سیسیتم بانکی با چالش و کمبود منابع رو به رو نشود.
خبرنگار: فاطمه اعظمی