مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:
پژوهش زیربنای اصلی پیشرفت جوامع است
شنبه 15 آذر 1399 - 12:04:36

به گزارش همدان خبر، محمد پورداود در آیین افتتاح هفته پژوهش به صورت مجازی، با تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده و گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش زیربنای اصلی پیشرفت جوامع است و در دنیای امروز ممالکی که به استقلال و اهداف توسعه جامعه خود بها می‌دهند در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و سیاست‌گذاری‌های علمی پژوهش را در اولویت نخستین قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته جهان منابع انسانی و مالی فراوانی را به منظور انجام پژوهش‌های علمی در اختیار دانشگاه‌ها، نهاد تعلیم و تربیت و موسسات پژوهشی قرار می‌دهند، گفت: امروز به جرأت می‌توان گفت که پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری‌های نوین زاییده پژوهش‌های گسترده علمی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: کشورهای توسعه یافته مهم، بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را به امور و فعالیت پژوهشی اختصاص داده‌اند و برای عقب نماندن از چرخه رقابت پرشتاب علمی و فناوری پیوسته بر بودجه‌های پژوهشی و تحقیقی خود می‌افزایند چرا که پژوهش می‌تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان زیادی کاهش داده و ما را در رسیدن به اهداف یاری کند.

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگری حرفه گرایش، پیرایش و پالایش نیست که به رده‌ای محدود تعریف شود، افزود: پژوهشگری جوششی در چشمه فیاض بُعد خلیفه الهی آدمیزادگان است.

پورداود با بیان اینکه یکی از زیرنظام‌های 6 گانه سند تحول، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که دو جهت گیری جامع و کل‌نگر و مأموریت گرایی را برای پاسخ به دامنه  وسیع و متنوعی از مسائل و مشکلات اتخاذ کرده است، تصریح کرد: در چرخش های کلان تحول آفرین از پژوهش های توصیفی موردی و پراکنده به پژوهش های نظام‌مند، نوآورانه و تحول آفرین در راستای عملیاتی کردن اهداف و کارکردهای نظام تربیت رسمی و عمومی در صیروریت است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در زمینه گسترش فرهنگ پژوهش، راهکارهای متعددی را در قالب تأسیس مراکز پژوهشی طرح‌ها و برنامه‌هایی را در سطح معلمان و دانش آموزان به اجرا در آورده است، ادامه داد: تأسیس پژوهشکده‌های آموزش و پرورش در راستای حمایت از امر پژوهش و تربیت مربیان پژوهشگر  آزموده و شایسته از آن جمله است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: طرح معلم پژوهنده به منظور ترغیب به حل مسائل آموزشی و تربیتی از طریق پژوهش در عمل، ایجاد پژوهش سراهای دانش آموزی با هدف به وجود آوردن شرایط و امکاناتی که خلاقیت‌های و ارتقای دانش و توانایی دانش آموزان را فراهم کند، ایجاد واحدهای درسی در دبیرستان ها با عنوان مطالعات پژوهشی، مسابقات انشاء، مقاله‌نویسی و جشنواره جابربن حیان و خوارزمی به تربیت در دوره‌های ابتدایی و متوسطه از جمله راهکارها و برنامه‌ها بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در استان همدان به پژوهش برای کاربست آن در مسائل تعلیم و تربیت اهتمام ویژه ای شده است، یادآور شد:  در بُعد همکاران و دانش آموزان پژوهش های قابل اتکایی با هدف طرح در استان و کشور انجام شده که رتبه های برتر کشوری گویای این مهم است.

 پورداود با بیان اینکه شورای تحقیقات استان در کارگروه تخصصی و صحن اصلی شورا از یک پشتوانه علمی و پژوهشی قوی برخوردار است، اظهار کرد: در این شورا روسای دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی، اساتید مطرح پژوهشگر دانشگاه های بوعلی سینا، فرهنگیان و سایر دانشگاه ها و معلمان پژوهنده، کار اولویت های پژوهش و مسأله پژوهش را با اتکاء به جدیدترین یافته های علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار می دهند.

انتهای پیام/


http://hamadankhabar.ir/fa/News/5950/پژوهش-زیربنای-اصلی-پیشرفت-جوامع-است
بستن   چاپ